Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Historici en hun métier : een inleiding tot de historische kritiek
Author:
ISBN: 9789038225289 9038225288 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be


Book
Geschiedenis is een werkwoord : een inleiding tot historisch onderzoek
Author:
ISBN: 9789462700833 9462700834 Year: 2016 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.


Book
Historisch denken over bronnen : aan de slag in het geschiedenisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462925748 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.


Book
Hoe historici geschiedenis schrijven : de Eerste Wereldoorlog en de historische praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789462701267 9789461662392 9461662394 9462701261 Year: 2017 Publisher: Leuven, [Belgium] : Universitaire Pers Leuven,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Toegankelijke inleiding in de historische praktijk voor het secundair geschiedenisonderwijs. Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario's, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch metier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.

Geschiedenis van de Nederlanden
Author:
ISBN: 9053502246 9053500723 9053500731 9789053500729 9789053502242 Year: 1993 Volume: 3 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het verleden van de Nederlanden is een rijk verleden, op alle gebieden. Om de geïnteresseerden en betrouwbare toegang te verschaffen tot de kennis van dit verleden is deze bibliografie gemaakt. Zij vormt een uniek instrument om zich te oriënteren in het massaal aanbod van studies over de geschiedenis van België, Nederland, Luxemburg (Bron: boekcover)

Keywords

Bibliographie --- Enseignement --- Histoire --- Historiographie --- Société --- voir aussi au nom du car --- Historiography --- History --- Bibliography. --- Study and teaching --- Bibliography --- Lerarenopleiding --- Nederlanden --- Geschiedenis --- Geschiedeniswetenschap --- Literatuuronderzoek --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Bibliografieën. --- Didactiek --- Geschiedeniswetenschap. --- History as a science --- World history --- History of the Low Countries --- geschiedenis --- Handbooks, manuals, etc. --- Guides, manuels, etc --- Netherlands --- Belgium --- bibliografie --- #KVHA:Bibliografieen; Nederlands --- 9-8179b --- Bibliografie-geschiedenis --- -Annals --- Auxiliary sciences of history --- -Bibliography --- Benelux countries --- -Low countries --- Geschiedbronnen --- Bibliografieën --- Nederland --- België --- -#gsdb8 --- 900.1 --- Historical criticism --- Authorship --- Criticism --- 930 <01> --- 372.893 --- -History --- -Academic collection --- #A9401A --- #A9505A --- Annals --- 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- 930 <01> Geschiedwetenschap. Hulpwetenschappen der geschiedenis--Bibliografieën. Catalogi --- Geschiedwetenschap. Hulpwetenschappen der geschiedenis--Bibliografieën. Catalogi --- #A9311H --- #A9302H --- #A9502G --- 900.21 --- De Nederlanden --- 930.1 --- Luxemburg (groothertogdom)--geschiedenis--bibliografieën --- Nederland--geschiedenis--bibliografieën --- Vlaanderen--geschiedenis--bibliografieën --- Geschiedeniswetenschap--bibliografieën --- 062704.jpg --- België ; geschiedenis --- Nederland ; geschiedenis --- Geschiedbron --- Bibliografie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- -Study and teaching --- History - Study and teaching - Bibliography --- Historiography - Bibliography --- Benelux countries - History - Bibliography --- History - Study and teaching - Bibliography. --- Historiography - Bibliography. --- BIBLIOGRAPHIE --- BELGIQUE --- HISTORIOGRAPHIE --- HISTOIRE


Book
Historische vorming : (leer)doelgericht en onderzoekend geschiedenis leren
Author:
ISBN: 9030908688 Year: 1998 Volume: 1 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek toont met concrete voorbeelden aan dat bepaalde vernieuwingen in het geschiedenisonderwijs niet alleen mooie theorieën zijn, maar dat ze ook haalbaar zijn in de concrete klaspraktijk. Het opent met een verduidelijking van wat het funderend uitgangspunt van historische vorming is. Vervolgens worden de fundamentele leerdoelen die hieruit voortvloeien theoretisch toegelicht en aan de hand van relevante en heldere voorbeelden geconcretiseerd. Verder wordt aangetoond hoe de onderzoekende methode het mogelijk maakt om de gestelde leerdoelen van historische vorming ook daadwerkelijk te realiseren.


Book
Geschiedenis als noodlot : over de historiciteit van het menselijk bestaan en het machtsmotief als primaire drijfkracht
Authors: --- ---
ISBN: 9039106355 9028921427 Year: 1995 Volume: 1995 Publisher: Kampen Kapellen Kok Agora Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's die aan de orde komen zijn onder meer : de onuitroeibaarheid van elitevorming en machtsongelijkheid die we ook in democratieën aantreffen ; negatieve en positieve waarderingen van het machtsmotief ; emancipatieprocessen als een nieuwe ontwikkelingsfase in de machtsstrijd ; complicaties van de legitimatieproblematiek ; de transformatie van het machtsmotief in de moderne burgerlijk-liberale cultuur ; het verval van de discipline als gemeenschapswaarde in die cultuur ; de inmiddels mondiale strijd tussen verschillende concepties van beschaving en de daarmee samenhangende ontwikkelingsproblematiek ; het beschavingsconflict als meest fundamentele machtsstrijd en de mondialisering van het beschavingsconflict in onze tijd ; en het verval van authentiek historisch besef als consequentie van het individualiseringsproces.

Barbarism and religion.
Author:
ISBN: 9780521640022 9780521797603 9780521797597 9780521672337 9780521721011 9781107667921 0521633451 0521640024 0521824451 9780521856256 0521856256 9780521760720 9781107091467 9781107464360 9780511778438 9780511490682 9780521633451 9780511490668 0521779219 9780521824453 0511778430 9781316134542 9780511490675 9780511918957 051191895X 0521760720 0511851715 1107216532 0511915187 0511913397 051191699X 0521721016 1107667925 0521797608 1107091462 0521797594 1107464366 0521672333 9786610432318 1107115957 0511172966 0511040210 051115190X 051130322X 0511490666 1280432314 0511051263 1107155592 9786610416479 0511183720 051113763X 051131194X 0511490682 1280416475 0511201826 0511135467 1107137330 9786610436668 0511178557 051130577X 0511490674 1280436662 0511062265 051120275X 0511070721 1316317005 1316323706 1316330389 1316333728 1316327043 1316320340 1316134547 9780511040214 9781280432316 9780511172960 9780511051265 1316289680 1316310329 Year: 2015 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This sixth and final volume in John Pocock's acclaimed sequence of works on Barbarism and Religion examines Volumes II and III of Edward Gibbon's Decline and Fall of the Roman Empire, carrying Gibbon's narrative to the end of empire in the west. It makes two general assertions: first, that this is in reality a mosaic of narratives, written on diverse premises and never fully synthesized with one another; and second, that these chapters assert a progress of both barbarism and religion from east to west, leaving much history behind as they do so. The magnitude of Barbarism and Religion is already apparent. Barbarism: Triumph in the West represents the culmination of a remarkable attempt to discover and present what Gibbon was saying, what he meant by it, and why he said it in the ways that he did, as well as an unparalleled contribution to the historiography of Enlightened Europe.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by