Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be
Geschiedeniswetenschap. --- Historische kritiek --- Methodologie --- Geschiedenis --- Bronnenkritiek --- History as a science --- History --- Methodology --- Historiography --- Geschiedeniswetenschap --- kritisch denken --- historische bronnen --- geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Bronnenonderzoek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek moeten ze evenwel een aantal spelregels volgen. Eerst zoeken ze naar getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Na de kritische doorlichting van dit bronnenmateriaal vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte analyseren ze de historische context in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschappelijke discipline: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is.
Geschiedenis --- Historisch onderzoek --- Geschiedeniswetenschap --- Geschiedbronnen --- 930.23 --- Academic collection --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- 930.23 Historische kritiek --- Historische kritiek --- 900.1 --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Historiography --- Historiographie --- Didactics of history --- History as a science --- history [discipline] --- geschiedenis --- Critique historique --- --Histoire --- --Méthodologie --- --Didactique --- --Geschiedeniswetenschap --- History --- Research --- Handbooks, manuals, etc. --- Historiografie --- Histoire --- Méthodologie --- Didactique --- historisch denken --- historisch onderzoek --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- didactiek --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.
Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- bronnenstudie --- bronnenkritiek --- historische pedagogiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap --- 485.6 --- Geschiedenisonderwijs --- historisch besef --- Historische bronnen --- Geschiedenis : didactiek --- 485.55 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 900.1 --- geschiedenis --- didactiek --- heuristiek --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- onderwijs - handboeken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- 371.12 --- Didactiek --- Heuristieken --- Geschiedenis --- Lerarenopleiding --- Onderwijs --- Historisch denken --- Historische kritiek --- Bronnenmateriaal --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Historiography.
Choose an application
Toegankelijke inleiding in de historische praktijk voor het secundair geschiedenisonderwijs. Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario's, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch metier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.
930.2 --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- History as a science --- World history --- anno 1910-1919 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- Wereldoorlog I --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- HISTORY / Study & Teaching. --- Historiography. --- History --- World War, 1914-1918 --- Study and teaching (Secondary). --- Study and teaching (Secondary) --- Geschiedenis ; didactiek --- Geschiedeniswetenschap --- Wereldoorlog I ; beeldvorming --- 927.5 --- Geschiedenis--didactiek --- Wereldoorlog I--beeldvorming --- Historical criticism --- Authorship --- Criticism --- Historiography --- Belgium --- historiografie --- Didactics of history --- Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs
Choose an application
Het verleden van de Nederlanden is een rijk verleden, op alle gebieden. Om de geïnteresseerden en betrouwbare toegang te verschaffen tot de kennis van dit verleden is deze bibliografie gemaakt. Zij vormt een uniek instrument om zich te oriënteren in het massaal aanbod van studies over de geschiedenis van België, Nederland, Luxemburg (Bron: boekcover)
Bibliographie --- Enseignement --- Histoire --- Historiographie --- Société --- voir aussi au nom du car --- Historiography --- History --- Bibliography. --- Study and teaching --- Bibliography --- Lerarenopleiding --- Nederlanden --- Geschiedenis --- Geschiedeniswetenschap --- Literatuuronderzoek --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Bibliografieën. --- Didactiek --- Geschiedeniswetenschap. --- History as a science --- World history --- History of the Low Countries --- geschiedenis --- Handbooks, manuals, etc. --- Guides, manuels, etc --- Netherlands --- Belgium --- bibliografie --- #KVHA:Bibliografieen; Nederlands --- 9-8179b --- Bibliografie-geschiedenis --- -Annals --- Auxiliary sciences of history --- -Bibliography --- Benelux countries --- -Low countries --- Geschiedbronnen --- Bibliografieën --- Nederland --- België --- -#gsdb8 --- 900.1 --- Historical criticism --- Authorship --- Criticism --- 930 <01> --- 372.893 --- -History --- -Academic collection --- #A9401A --- #A9505A --- Annals --- 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- 930 <01> Geschiedwetenschap. Hulpwetenschappen der geschiedenis--Bibliografieën. Catalogi --- Geschiedwetenschap. Hulpwetenschappen der geschiedenis--Bibliografieën. Catalogi --- #A9311H --- #A9302H --- #A9502G --- 900.21 --- De Nederlanden --- 930.1 --- Luxemburg (groothertogdom)--geschiedenis--bibliografieën --- Nederland--geschiedenis--bibliografieën --- Vlaanderen--geschiedenis--bibliografieën --- Geschiedeniswetenschap--bibliografieën --- 062704.jpg --- België ; geschiedenis --- Nederland ; geschiedenis --- Geschiedbron --- Bibliografie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- -Study and teaching --- History - Study and teaching - Bibliography --- Historiography - Bibliography --- Benelux countries - History - Bibliography --- History - Study and teaching - Bibliography. --- Historiography - Bibliography. --- BIBLIOGRAPHIE --- BELGIQUE --- HISTORIOGRAPHIE --- HISTOIRE
Choose an application
Dit boek toont met concrete voorbeelden aan dat bepaalde vernieuwingen in het geschiedenisonderwijs niet alleen mooie theorieën zijn, maar dat ze ook haalbaar zijn in de concrete klaspraktijk. Het opent met een verduidelijking van wat het funderend uitgangspunt van historische vorming is. Vervolgens worden de fundamentele leerdoelen die hieruit voortvloeien theoretisch toegelicht en aan de hand van relevante en heldere voorbeelden geconcretiseerd. Verder wordt aangetoond hoe de onderzoekende methode het mogelijk maakt om de gestelde leerdoelen van historische vorming ook daadwerkelijk te realiseren.
Geschiedenis. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Didactics of secundary education --- Sociology --- Didactics of history --- Flanders --- geschiedenis --- geschiedenis, schoolvak --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- didactiek --- secundair onderwijs --- 456.6 --- 691 --- 485.610 --- 900.21 --- Didactiek --- Geschiedenis --- Historische kritiek --- Historische vaardigheden --- Leren leren --- Probleemoplossend denken --- 485.6 --- Documenten --- 485.6 ) Geschiedenis - Maatschappijleer - s.o --- geschiedenisonderwijs --- historische vorming --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap ; methodiek --- 485.55 --- Geschiedenisonderwijs --- geschiedenis: didactiek secundair onderwijs --- 94 --- 372.8 --- Pedagogie --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Pedagogie en didactiek --- Geschiedenis - vakdidactiek --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
45-848-0
Historiography --- History --- Study and teaching (Secondary) --- Histoire --- --Enseignement --- --Civilisation --- --Influence --- --Study and teaching (Secondary) --- Didactics of history --- cultuurgeschiedenis --- History as a science --- culturen (mensen) --- geschiedenis --- Belgium --- geschiedenisonderwijs --- geschiedeniswetenschap --- geschiedschrijving --- 456.6 --- Geschiedenisonderwijs --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- didactiek --- onderwijs --- Academic collection --- #gsdb8 --- 930.2 --- #A9411A --- 930.2 Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Methoden en technieken van de geschiedwetenschap --- Annals --- Auxiliary sciences of history --- Historical criticism --- Authorship --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Criticism --- #A9503H --- Geschiedschrijving --- Geschiedenis --- Didactiek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- historiografie --- History - Study and teaching (Secondary) - Belgium --- Historiography - Belgium --- Enseignement --- Civilisation --- Influence
Choose an application
Thema's die aan de orde komen zijn onder meer : de onuitroeibaarheid van elitevorming en machtsongelijkheid die we ook in democratieën aantreffen ; negatieve en positieve waarderingen van het machtsmotief ; emancipatieprocessen als een nieuwe ontwikkelingsfase in de machtsstrijd ; complicaties van de legitimatieproblematiek ; de transformatie van het machtsmotief in de moderne burgerlijk-liberale cultuur ; het verval van de discipline als gemeenschapswaarde in die cultuur ; de inmiddels mondiale strijd tussen verschillende concepties van beschaving en de daarmee samenhangende ontwikkelingsproblematiek ; het beschavingsconflict als meest fundamentele machtsstrijd en de mondialisering van het beschavingsconflict in onze tijd ; en het verval van authentiek historisch besef als consequentie van het individualiseringsproces.
History as a science --- Geschiedenisfilosofie --- Macht --- Philosophie de l'histoire --- Pouvoir --- 812 Ideologie --- 815 Geschiedenis --- 841 Politiek Bestel --- 844 Sociale Structuur --- #gsdb8 --- 340.12 --- 930.11 --- C3 --- machtsstructuren --- C6 --- geschiedeniswetenschap --- filosofie --- #SBIB:93H2 --- #SBIB:17H3 --- #SBIB:THNR --- #A9506A --- geschiedenisfilosofie --- macht --- 901 --- Natuurrecht. Rechtsfilosofie --(algemeen) --- Filosofie van de geschiedenis. Geschiedenisfilosofie --- Kunst en cultuur --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Algemene geschiedenis, wereldgeschiedenis --- Politieke wijsbegeerte --- 930.11 Filosofie van de geschiedenis. Geschiedenisfilosofie --- 340.12 Natuurrecht. Rechtsfilosofie --(algemeen) --- Historiography --- Philosophy --- Histoire --- Historiographie --- Sciences humaines --- Critique historique --- Discours, essais, conférences --- Méthodologie
Choose an application
This sixth and final volume in John Pocock's acclaimed sequence of works on Barbarism and Religion examines Volumes II and III of Edward Gibbon's Decline and Fall of the Roman Empire, carrying Gibbon's narrative to the end of empire in the west. It makes two general assertions: first, that this is in reality a mosaic of narratives, written on diverse premises and never fully synthesized with one another; and second, that these chapters assert a progress of both barbarism and religion from east to west, leaving much history behind as they do so. The magnitude of Barbarism and Religion is already apparent. Barbarism: Triumph in the West represents the culmination of a remarkable attempt to discover and present what Gibbon was saying, what he meant by it, and why he said it in the ways that he did, as well as an unparalleled contribution to the historiography of Enlightened Europe.
Enlightenment --- Gibbon, Edward, --- History of the decline and fall of the Roman Empire --- --Lumières --- --Grande-Bretagne --- --Rome ancienne --- --Historiographie --- --Empire romain --- --Chute --- --Vie intellectuelle --- --Gibbon, Edward, --- Rome --- Great Britain --- History --- Historiography --- Intellectual life --- Historiography. --- Gibbon, Edward --- History as a science --- Hume, David --- Ferguson, Adam --- Smith, Adam --- Giannone, Pietro --- Robertson, William --- Voltaire --- Siècle des lumières --- Grande-Bretagne --- Histoire --- Historiographie --- Vie intellectuelle --- Geschiedeniswetenschap --- Geschiedenis van de filosofie --- Godsdienstwetenschap --- History of philosophy --- Religious studies --- -Aufklärung --- Eighteenth century --- Philosophy, Modern --- Rationalism --- Rim --- Roman Empire --- Roman Republic (510-30 B.C.) --- Romi (Empire) --- Byzantine Empire --- Rome (Italy) --- -History --- -Historiography. --- E-books --- -Eighteenth century --- Aufklärung --- Enlightenment - Great Britain --- Lumières --- Rome ancienne --- Empire romain --- Chute --- Gibbon, Edward, - 1737-1794. - History of the decline and fall of the Roman Empire --- Gibbon, Edward, 1737-1794 --- Rome - History - Empire, 30 B.C.-476 A.D. - Historiography --- Great Britain - Intellectual life - 18th century --- Arts and Humanities --- -Gibbon, Edward
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|